Støp om vinteren

Støp om vinteren

Ved lave temperaturer under 5 grader er det spesielt viktig å bevare varmen i betongen.

Betongen leveres normalt med varme (20 grader) på vinterstid. Denne varmen må bevares, og det kan også være aktuelt å forvarme grunn og forskaling for å sikre gode herdeforhold. Samtidig utvikler betongen egen varme under herding som også må bevares i størst mulig grad.

Forvarming

Skal det støpes i minusgrader må det vurderes om grunn, forskaling og armering skal forvarmes for at varmen i betongen skal bevares best mulig ved støp.

Betongen utvikler varme under herding som må bevares, og betongen må normalt ikke utsettes for frost. Vurdering av om støp under frysepunktet kan utføres må selv vurderes fra prosjekt til prosjekt.

Varmematter

Betong kan fryse selv om gradestokken viser “+”, da vind og trekk ofte kan senke den faktiske temperaturen i betongoverflaten til under frysepunktet. Derfor anbefales det normalt å tildekke eksponerte betongoverflater med varmematter eller lignende når temperaturen kryper under 5 grader.

For eksempel kan matter av etafoam (min 10mm), vintermatter fra Glava eller andre isolerende produkter benyttes, avhengig av temperatur og frostfare.

Avhengig av betongkvalitet og herdetemperatur, bør varmen bevares i minst 5-6 dager, sammen med tiltakene for å hindre avdamping (tildekking med plast) og tilføring av fuktighet ved behov.

Frysepunktnedsettende

Frysepunktnedsettende tilsetningsstoff kan tilsettes betongen før støp ned mot -5, -10 eller -15°C. Doseringsmengde varierer fra 2% til 6% av sementvekt. Kostnad vil normalt være fra 500,- pr. .

Vanligfrostsikker betong” (MF) vil kun være i stand til å motstå frost i herdet tilstand. Denne typen betong vil ikke kunne hindre at betongen fryser i fersk tilstand.

Adkomstvei på vinteren

Veien helt frem til støpeområdet må være lett tilgjengelig for betongbil med egenvekt på inntil 34 tonn. Den må derfor være brøytet (fri for snø og is), strødd og lett fremkommelig.

Er det hardpakket snø og/eller is i bakker vil betongbil normalt ikke kunne kjøre opp/ned. Det er kunde sitt ansvar å sikre at levering kan utføres på en trygg og effektiv måte.

Les mer om etterbehandling